Najnowsze wiadomości

26 listopada 2022 13:29

5 przypraw, bez których nie mogę żyć



Śmiałe dania z wykorzystaniem różnorodnych przypraw to jeden z najgorętszych trendów kulinarnych. To wspaniała rzecz: przyprawy są cenione od tysięcy lat jako naturalne środki konserwujące, leki i wzmacniacze smaku. Przyprawy zawierają skoncentrowane źródła antyoksydantów, które pomagają chronić organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które mogą prowadzić do chorób przewlekłych. Badania zaczynają udowadniać, że przyprawy mogą przynieść szereg korzyści zdrowotnych, w tym działanie przeciwnowotworowe, przeciwzapalne, przeciwwirusowe i przeciwbakteryjne. Naukowcy badają też wiele możliwych zastosowań przypraw, takich jak ochrona mózgu.

Jestem gorącym zwolennikiem spożywania większej ilości ostrych, aromatycznych i pełnych smaku przypraw (i ziół) w codziennej diecie. Poniżej przedstawiam pięć przypraw, bez których nie mogę żyć!

1. Kurkuma. Uważana za "królową przypraw", kurkuma jest jedną z najbardziej ekscytujących przypraw na froncie nauki o żywieniu. Odkryto, że kurkumina, potężny związek zawarty w kurkumie, ma działanie przeciwzapalne, które może pomóc w ochronie przed wieloma chorobami, w tym zapaleniem stawów i chorobą Alzheimera. Choć przyprawa ta jest najbardziej znana z nadawania proszkowi curry ciepłego, złocistego odcienia, można nią przyprawiać wiele potraw, takich jak sałatki, zupy i gulasze.

Wypróbuj mój przepis na żółty ryż z rodzynkami.

2. Cynamon. Ta staroświecka przyprawa tworzy niebiański aromat słynnej babcinej szarlotki pieczonej w piekarniku. Ale to coś więcej niż tylko słodki zapach i smak. Aktywne składniki cynamonu zostały przebadane pod kątem ich zdolności antyoksydacyjnych, działania przeciwbakteryjnego, a ostatnio także roli w działaniu insuliny. Badania wykazują, że cynamon może pomóc ustabilizować poziom glukozy. A więc śmiało! Zanurz się w cynamonie, aby nadać smak owocom, kawie, płatkom śniadaniowym, a nawet etnicznym pikantnym gulaszom.

Wypróbuj mój przepis na Cynamonowo-karmelową miseczkę jabłkową.

3. Pieprz. Pieprz kajeński, którego nazwa pochodzi od miasta Cayenne w Gujanie Francuskiej, jest skoncentrowanym źródłem kapsaicyny, potężnego fitozwiązku, który nadaje ostrość papryce chili. Badania sugerują, że kapsaicyna ma działanie chemoprewencyjne. Nie bój się poddać gorącemu działaniu papryki, w tym wędzonej papryki, czerwonej papryki chili i pieprzu cayenne.

Wypróbuj mój przepis na nowoorleańską czerwoną fasolę z ryżem.

4. Czosnek. Allicyna, naturalnie występujący w czosnku przeciwutleniacz, może przyczynić się do poprawy zdrowia serca. Badania sugerują, że czosnek może obniżać ciśnienie krwi, a także poziom cholesterolu. Dodawaj czosnek do smażonych warzyw, sosów sałatkowych, sosów winegret, zup i dodatków.

Wypróbuj mój przepis na pieczony czosnek.

5. Goździk. Słynny ze swojego słodkiego, orzechowego aromatu, ta przyprawa to coś więcej niż tylko wrażenie. Goździk zawiera eugenol, aktywny związek, który w badaniach powiązano z ochroną przed zanieczyszczeniami środowiska, niektórymi formami raka i zapaleniem stawów. Ponadto goździki mają działanie przeciwbakteryjne i łagodnie przeciwbólowe. Goździki można dodawać do wypieków, deserów owocowych, płatków śniadaniowych, a nawet do pikantnego kuskusu i gulaszu.

Wypróbuj mój przepis na pieczony kabaczek z daktylami, figami i pistacjami.

Redakcja "2000kcal"