Najnowsze wiadomości

26 listopada 2022 14:19

Dieta chroniąca przed rakiem prostaty



Coraz więcej dowodów wskazuje na to, że dieta może pomóc w walce z rakiem gruczołu krokowego. Aby zapewnić maksymalną ochronę, spożywaj różnorodne owoce i warzywa - zwłaszcza bogate w likopen pomidory.

"Wydaje się, że prawie wszyscy mężczyźni zachorują na raka prostaty, jeśli będą żyć wystarczająco długo" - mówi Karen Collins, M.S., R.D., C.D.N., doradca ds. żywienia w American Institute for Cancer Research. Naukowcy poszukują więc sposobów na poprawę stylu życia, które pomogą Ci zwiększyć szanse na korzyść. Obiecujące badania ujawniają trzy ważne strategie żywieniowe, które mogą pomóc w obronie: dieta roślinna, umiarkowane spożycie nabiału i utrzymywanie prawidłowej masy ciała.

Dieta roślinna w celu ochrony prostaty. Według Collinsa kluczem do ochrony przed rakiem prostaty jest dieta oparta głównie na roślinach, obejmująca różnorodne owoce i warzywa. Ten styl odżywiania oznacza, że co najmniej trzy czwarte talerza wypełnia się pełnymi pokarmami roślinnymi, takimi jak fasola, soczewica, pełne ziarna, warzywa, owoce, orzechy i nasiona.

W rzeczywistości niektóre badania wiążą raka prostaty z dużą ilością czerwonego mięsa - zwłaszcza mięsa przyrządzanego w wysokich temperaturach, takich jak grillowanie i smażenie, oraz do stopnia "dobrze wysmażonego", ponieważ w tych warunkach w mięsie mogą tworzyć się związki rakotwórcze. "Dowody nie są wystarczające, aby sformułować zalecenia dotyczące spożywania czerwonego mięsa lub przygotowywania mięsa w celu zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka gruczołu krokowego" - mówi Collins. Istnieje jednak ustalony związek między czerwonym mięsem a rakiem jelita grubego, dlatego rozsądnym wyborem może być unikanie dużych ilości tego mięsa".

Korzyści w zakresie ochrony przed rakiem gruczołu krokowego wynikające z diety roślinnej mogą w większym stopniu zależeć od tego, co jesz -a jest to dużo pokarmów roślinnych, bogatych w tysiące składników odżywczych i związków chemicznych. "Szczególnie zalecana jest różnorodność warzyw i owoców, ponieważ niektóre z nich mogą mieć wyjątkowe działanie ochronne" - mówi Collins. Oto kilka pokarmów roślinnych, które ostatnio są przedmiotem badań pod kątem ich roli w zapobieganiu rakowi prostaty.

- Pomidory. Pomidory i produkty pomidorowe, takie jak pomidory w puszce i sos do makaronu, są bogate w karotenoidy, które nadają im czerwony, żółty i pomarańczowy kolor. Najbardziej obfitym karotenoidem jest likopen, który w badaniach powiązano z ochroną przed rakiem. Likopen znajduje się także w innych owocach, takich jak arbuz czy gujawa, jednak pomidory stanowią 80 proc. spożywanych przez nas owoców. Likopen z przetworzonych lub gotowanych pomidorów jest bardziej biodostępny niż ten pochodzący ze świeżych pomidorów.

Wiele badań potwierdza, że pomidory są związane z mniejszą zapadalnością na raka prostaty. W publikacji Summary of Research on Tomatoes/Lycopene and Disease Risk, 2011 update, Britt Burton-Freeman, Ph.D., dyrektor Center for Nutrition Research w Illinois Institute of Technology, dokonała przeglądu 86 badań dotyczących spożycia pomidorów i likopenu oraz raka prostaty i stwierdziła, że istnieje ochronny związek między pomidorami i produktami spożywczymi na bazie pomidorów a rakiem prostaty.

"Likopen wydaje się przynosić korzyści, zarówno jako przeciwutleniacz, jak i poprzez bezpośredni wpływ na wzrost i rozwój komórek nowotworowych. Ważne jest jednak to, że badania w większym stopniu popierają włączenie pomidorów do zdrowej diety, a nie popierają stosowania suplementów likopenu w celu zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka prostaty" - mówi Collins.

-Warzywa krzyżowe, takie jak brokuły, kalafior, brukselka, jarmuż, kapusta włoska i bok choy, to kolejne warzywa, które warto regularnie spożywać, choć potrzeba więcej badań, by potwierdzić, jak duży wpływ na raka prostaty mają zawarte w nich związki glukozynolanów - naturalnie występujące związki, które wydają się mieć działanie przeciwnowotworowe" - mówi Collins.

- Czosnek. Niektóre badania laboratoryjne i badania na zwierzętach sugerują, że związki zawarte w czosnku mogą spowalniać rozwój i zmniejszać ryzyko zachorowania na raka gruczołu krokowego. Czosnek zawiera wiele naturalnie występujących związków, takich jak związki siarki organicznej, które są badane pod kątem ich działania przeciwnowotworowego.

- Soja. Chociaż istnieją jedynie ograniczone dowody naukowe potwierdzające przydatność soi w zapobieganiu rakowi gruczołu krokowego - badania laboratoryjne sugerują działanie ochronne, ale badania z udziałem ludzi dały niejednoznaczne wyniki - soja niewątpliwie oferuje inne korzyści zdrowotne, takie jak zmniejszenie ryzyka chorób serca i poprawa stanu kości. Dlatego dobrym pomysłem może być włączenie do diety większej ilości pełnowartościowych produktów sojowych, takich jak mleko sojowe, tofu, soja i edamame.

- Zielona herbata. Polifenole zawarte w zielonej herbacie hamują wzrost komórek raka gruczołu krokowego w badaniach laboratoryjnych, ale potrzeba więcej badań, zanim będziemy mogli sformułować zalecenia dotyczące picia zielonej herbaty w celu ochrony przed rakiem gruczołu krokowego. W przypadku tego napoju roślinnego stwierdzono wiele innych korzyści, takich jak zdrowie serca i wspomaganie układu odpornościowego.

- Granat. W jednym z badań klinicznych wykazano, że sok z granatu zapewnia korzyści ochronne u mężczyzn z rakiem gruczołu krokowego, ale "bardzo brakuje innych badań z udziałem ludzi" - mówi Collins. "Po prostu nie mamy wystarczających danych, na których można by oprzeć jakiekolwiek zalecenia dotyczące soku z granatów".

Nie przesadzaj z nabiałem. Niektóre badania wskazują, że nadmierne spożycie produktów mlecznych może zwiększać ryzyko raka prostaty. Badanie EPIC, opublikowane w European Journal of Cancer w 2010 roku, wykazało, że większe spożycie nabiału - powyżej 27 gramów białka mlecznego i 880 miligramów (mg) wapnia mlecznego dziennie, czyli ilości zawartej w ponad trzech szklankach mleka - było związane ze zwiększonym ryzykiem. Jednakże u osób spożywających umiarkowane ilości mleka - około 1 ½ do 2 ½ szklanki mleka - zaobserwowano nieistotny wzrost ryzyka. Collins mówi: "Wniosek jest taki, że mężczyźni, którzy chcą spożywać produkty mleczne, nie muszą się obawiać, że umiarkowane spożycie jako źródło wapnia i białka naraża ich na ryzyko zachorowania na raka gruczołu krokowego. Należy jednak unikać nadmiernego spożycia. Bezpieczne wydają się dwie lub trzy standardowe porcje dziennie. Mężczyźni, którzy spożywają produkty mleczne, powinni zachować ostrożność w stosunku do żywności o wysokiej zawartości wapnia, a dodawanie suplementów wapnia nie jest zalecane, zwłaszcza jeśli powoduje przekroczenie całkowitego spożycia wapnia powyżej 1200 mg/dobę, co stanowi najwyższe RDA dla mężczyzn, chyba że lekarz osobiście zaleci im większe spożycie." Standardowa porcja nabiału to jeden kubek mleka lub jogurtu, ½ kubka twarogu oraz 1 ½ uncji twardego sera.

Cel zdrowej wagi. Jedną z kluczowych strategii obniżania ryzyka zachorowania na raka jest osiągnięcie i utrzymanie prawidłowej wagi ciała. "Otyłość jest tylko słabo związana z zapadalnością na raka gruczołu krokowego, ale otyłość wiąże się ze zwiększonym ryzykiem zgonu z powodu raka gruczołu krokowego" - mówi Collins. Najskuteczniejszym sposobem osiągnięcia prawidłowej masy ciała jest zwiększenie aktywności fizycznej - która sama w sobie wiąże się z 10-procentowym zmniejszeniem ryzyka zachorowania na raka gruczołu krokowego - oraz zwiększenie wartości odżywczej spożywanych pokarmów. Oznacza to, że na talerzu powinny znaleźć się pokarmy bogate w składniki odżywcze, które dostarczają błonnika i składników odżywczych, ale mają niewiele kalorii. W ten sposób wracamy do kroku pierwszego - jedz więcej minimalnie przetworzonych pokarmów roślinnych, takich jak fasola, soczewica, pełne ziarna, owoce i warzywa.

Uwaga na suplementy. Naukowcy zwrócili uwagę na problemy związane z uzależnieniem od suplementów w profilaktyce raka prostaty. "Swego czasu wielkie nadzieje wiązano z witaminą E i selenem" - mówi Collins. A potem pojawiło się badanie Selenium and Vitamin E Cancer Prevention Trial, duże badanie z witaminą E (400 jednostek międzynarodowych) i selenem (200 mikrogramów). Wyniki, opublikowane po raz pierwszy w 2008 roku, wykazały zwiększone ryzyko zachorowania na raka prostaty w przypadku stosowania samej witaminy E, które utrzymywało się nawet po zaprzestaniu suplementacji, a badanie zostało wcześnie przerwane. Suplementacja selenem nie wykazała zmniejszenia ryzyka zachorowania na raka prostaty, a także nieistotną tendencję do zwiększania ryzyka rozwoju cukrzycy typu 2. "Nie chodzi tylko o to, że te suplementy nie są już zalecane, ale o to, że mężczyźni są zniechęcani do ich stosowania" - podkreśla Collins. Wydaje się, że więcej korzyści przynosi spożywanie składników odżywczych występujących w prawdziwej żywności, gdzie wchodzą one w interakcje z niezliczonymi związkami i substancjami odżywczymi, niż tych wyizolowanych w suplementach.

Napisała Sharon Palmer, artykuł ukazał się w Environmental Nutrition, wrzesień 2012.

Redakcja "2000kcal"