Najnowsze wiadomości

26 listopada 2022 12:29

4 kroki, które należy podjąć, aby przestać się objadać i poczuć spokój wokół jedzenia



Czy próbujesz przestać się objadać? Rozwijając zrównoważony związek z jedzeniem, możesz przestać się objadać i poczuć większą swobodę w jedzeniu.

Binge eating jest najczęstszym zaburzeniem odżywiania w Ameryce. Badania pokazują, że 1,25% kobiet i 0,42% mężczyzn cierpi na zaburzenia jedzenia w afekcie.

Z tego powodu wielu naszych członków ma problemy z powstrzymaniem się od jedzenia w nadmiernych ilościach, kiedy po raz pierwszy dołączają do naszej społeczności Mindful Nutrition Method™. Często przychodzą do nas zdezorientowani, sfrustrowani i bezradni.

Nigdy nie chcemy, aby członkowie naszej Metody czuli się w ten sposób i nie chcemy, aby ktokolwiek z członków naszej społeczności również się tak czuł.

Dlatego czytaj dalej, aby dowiedzieć się, czym jest objadanie się i jak je powstrzymać.

Jak powstrzymać objadanie się

Po odkryciu, dlaczego się objadasz, możesz skorzystać z poniższych kroków, które pomogą Ci przerwać ten cykl i znaleźć równowagę w jedzeniu.

1. Wsłuchaj się w sygnały głodu i sytości

Nasze sygnały głodu i sytości komunikują się z nami przez cały dzień, każdego dnia. Są one kontrolowane przez dwa hormony - grelinę (hormon głodu) i leptynę (hormon sytości).

Hormony te, wraz z różnymi innymi mechanizmami w naszym organizmie, informują nas, kiedy jesteśmy głodni, a kiedy syci. Gdy słuchamy tych sygnałów, jesteśmy w stanie uniknąć napadów skrajnego głodu i skrajnej sytości.

Brzmi łatwo, prawda?

Cóż, są różne sytuacje, które nie pozwalają nam słuchać tych sygnałów tak łatwo, jak można by przypuszczać. Może jesteś na diecie, która mówi, że możesz jeść tylko trzy razy dziennie. A może jesteś na przerywanym poście i mimo że rano czujesz głód, zmuszasz się, by poczekać do popołudnia. Możesz nawet odczuwać głód, ale jednocześnie stresować się nawałem pracy, dlatego pracujesz do przerwy obiadowej, żeby zdążyć na czas.

Czy któryś z tych scenariuszy brzmi dla Ciebie znajomo?

Kiedy tak postępujemy, często doprowadzamy się do uczucia ogromnego głodu. W końcu osiągamy punkt krytyczny i w końcu udaje nam się coś zjeść. Ponieważ jesteśmy bardzo głodni i pozwalamy, aby nasze sygnały głodu wymknęły się spod kontroli, o wiele łatwiej jest nam jeść po osiągnięciu punktu, w którym jesteśmy najedzeni.

W ten sposób często rozpoczyna się epizod objadania się.

Kiedy regularnie słuchamy sygnałów głodu i sytości, jesteśmy w stanie zjadać porcje odpowiedniej dla nas wielkości, co zapobiega powtarzającemu się nadmiernemu lub niedostatecznemu objadaniu się.

2. Jedz uważnie

To brzmi tak prosto, ale robi ogromną różnicę.

Mindful eating to praktyka, która pozwala na bardziej świadome podchodzenie do nawyków żywieniowych, przy jednoczesnym zachowaniu zdrowej relacji z jedzeniem.

Kiedy jemy świadomie, jesteśmy obecni, świadomi i zaangażowani w proces jedzenia.

I odwrotnie, kiedy jemy bezmyślnie, jesteśmy rozproszeni, nieświadomi i nie angażujemy się w proces jedzenia.

Bezmyślne jedzenie raz po raz wiąże się z nadmiernym objadaniem się. Badania wykazały, że w przypadku braku uważności (mindfulness) prawdopodobieństwo wystąpienia zaburzonych nawyków i zachowań żywieniowych jest większe.

Aby zacząć stosować mindful eating, zacznij od usunięcia wszelkich elementów rozpraszających twoją uwagę podczas jedzenia. Zamiast jeść przed telewizorem, rozmawiać przez telefon, czy nawet czytać książkę, po prostu jedz. To zwiększy Twoją świadomość i sprawi, że słuchanie sygnałów głodu i sytości (o czym mówiliśmy powyżej) będzie jeszcze łatwiejsze.

3. Usuń moralność z jedzenia

Czy słyszałeś kiedyś o przypisywaniu moralności jedzeniu?

Chociaż ten tytuł może być dla ciebie nowy, mam wrażenie, że już rozumiesz tę koncepcję.

Przypisywanie moralności jedzeniu to proces uznawania go za dobre lub złe, słuszne lub niesłuszne. Ci, którzy przypisują moralność jedzeniu, często wierzą, że jeśli jedzą produkty "dobre", to znaczy, że są one dobre. Z kolei, gdy jedzą produkty, które uznali za "złe", są źli i powinni czuć wstyd.

Brzmi znajomo? Mam takie przeczucie.

Kiedy wpadamy w ten cykl przypisywania moralności jedzeniu, najczęstszym kolejnym krokiem jest ograniczenie "złych" pokarmów i zachęcanie do "dobrych".

Problem polega na tym, że zawsze - i to znaczy zawsze - w końcu sięgamy po te produkty, które próbujemy ograniczyć. A ponieważ w grę wchodzi moralność, możemy stracić nad tym kontrolę.

Produkty, które uznaliśmy za złe, wydają się o wiele bardziej kuszące - zupełnie jak małe dziecko, któremu powiedziano, że nie może jeść słodyczy na blacie! Taka jest ludzka natura.

Kiedy więc w końcu zjemy te "złe", wstydliwe produkty spożywcze, o wiele bardziej prawdopodobne jest, że doświadczymy epizodu objadania się i zjemy dużo więcej niż wskazuje na to poczucie sytości. Jemy tak dużo, ledwo to przeżywamy, bo jest to zupełnie bezmyślne, a potem czujemy się zestresowani, zawstydzeni, winni i zdenerwowani.

Jaka jest reakcja? Aby już nigdy nie jeść "złych" produktów i wrócić do "dobrych". To jest właśnie cykl objadania się i ograniczania.

Usunięcie moralności z obrazu świata sprawia, że nie ma już dobrych i złych pokarmów, dobrych i złych. Jedzenie jest po prostu jedzeniem. Możemy wybierać to, co chcemy, kiedy chcemy, w spokojny, chłodny i opanowany sposób.

4. Praktykuj zrównoważone odżywianie

Do tej pory zalecałam, by nie stosować żadnej diety ani planu. Zalecałam też, by po prostu wsłuchiwać się w swój głód i sytość, jeść świadomie i odsuwać moralność od jedzenia.

Możesz być myślenie do siebie, "Ok Erica, więc jak mam kiedykolwiek osiągnąć moje zdrowie i wellness cele, jeśli jestem po prostu jedzenie cokolwiek, kiedykolwiek?", to jest, gdzie równowaga przychodzi w.

Tutaj w Nutrition Stripped, definiujemy zrównoważone odżywianie jako proces priorytetowego traktowania odżywiania i przyjemności w naszym jedzeniu. Jedzenie nie jest dobre lub złe, ale po prostu odżywcze, przyjemne lub stanowi kombinację obu tych cech.

Dzięki temu możesz jeść to, na co naprawdę masz ochotę, kiedy masz na to ochotę, co zapobiega cyklowi objadania się i ograniczania w wyniku pozbawiania się jedzenia lub poczucia winy.

Możesz jeść dla zdrowia fizycznego, a także dla przyjemności. W ten sposób tworzy się trwały, spójny wzorzec żywieniowy, który sprawia, że czujesz się świetnie.

Co robić, żeby przestać się objadać?

Aby przestać się objadać, pierwszym krokiem jest uzdrowienie relacji z jedzeniem.

Zbudowanie zrównoważonego związku z jedzeniem pozwala na spożywanie pożywnych, zbilansowanych posiłków, które naprawdę lubisz. Pozwala słuchać sygnałów głodu i sytości, a także wyrwać się z cyklu diety. Rozwiniesz nawet silne poczucie wdzięczności i współczucia dla siebie i swojego ciała.

Tego właśnie uczymy w naszej metodzie Mindful Nutrition Method™. Prowadzimy Cię przez etapy uzdrawiania Twojej relacji z jedzeniem. Uczymy, jak zbudować nową relację, która pozwoli na rozwój, stabilność i wsparcie.

Możesz obejrzeć nasz bezpłatny warsztat, aby poznać metodę i dowiedzieć się, jak być bardziej zrównoważonym w swoich wyborach żywieniowych, aby uwolnić się od obsesji na punkcie jedzenia i diet, utrzymać zrównoważoną wagę i pielęgnować pozytywną relację z jedzeniem i swoim ciałem.

Redakcja "2000kcal"