Najnowsze wiadomości

26 listopada 2022 14:03

Zakochaj się w owocach pestkowych



Tego lata mam dla Ciebie wyzwanie. Wybierzcie się na najbliższy targ rolny i zbierzcie doskonałą, dojrzałą brzoskwinię. Potem weź ją do domu, ugryź i pozwól, aby sok spływał Ci po brodzie. Obiecuję, że to poprawi Ci humor. Obecnie w całym kraju na lokalnych targowiskach można kupić mnóstwo dojrzałych, pysznych owoców pestkowych, takich jak brzoskwinie, śliwki, wiśnie, czereśnie, morele i nektarynki. Ponieważ owoce te dojrzewają latem, czas wykorzystać ten wyjątkowy sezon i cieszyć się nimi każdego dnia, póki jeszcze można.

Owoce pestkowe należą do rodzaju Prunus; nazywamy je pestkowcami ze względu na dużą, twardą pestkę, która jest zamknięta w dojrzałym, słodkim, soczystym miąższu. Czeka na Ciebie prawdziwa tęcza odmian owoców pestkowych, z których każda ma swój własny kolor, strukturę, smak i aromat. Oczywiście w supermarketach można znaleźć podstawowe odmiany, ale na targu rolnym można naprawdę otworzyć oczy na świat nowych odmian owoców pestkowych, takich jak śliwki Dolly o limonkowo-żółtej barwie, które znalazłam na targu w zeszłym tygodniu. Owoce pestkowe występują w szerokiej gamie kolorów - od jasnoróżowych po niebieskie, wzbogacając piękno i wartość odżywczą Twojej jadalnej palety.

Według najnowszych badań owoce pestkowe mają intrygujące właściwości zdrowotne - mogą wspomagać ochronę układu krążenia i metabolizm, a nawet regenerację wysiłkową. Może to być spowodowane barwnymi związkami roślinnymi, znanymi jako fitochemikalia, którymi pokryty jest miąższ tych owoców. Naukowcy odkryli stężenie antocyjanów, procyjanidyn i flawonoli w owocach pestkowych, zwłaszcza w ich skórce, więc nie wyrzucaj tej skórki! Związki te mają działanie przeciwutleniające i przeciwzapalne, co może pomóc w ochronie przed chorobami przewlekłymi. Zatem śmiało ruszaj na letnie żniwa owoców pestkowych, korzystając z moich ulubionych wskazówek:

- Pokrój brzoskwinie lub nektarynki w plasterki na poranną owsiankę.
- Pokrój morele, brzoskwinie lub wiśnie w kostkę i przygotuj z nich zdrowe smoothie.
- Wrzuć śliwkę, nektarynkę lub wiśnię do zielonej sałatki.
- Dodawaj wiśnie, śliwki i brzoskwinie do pikantnych dań, takich jak pilaw lub tofu curry.
- Przygotuj owocowe desery - bez cukru - takie jak moja zdrowa tarta morelowo-migdałowa.



Tarta morelowo-migdałowa

Zdjęcie: owoce pestkowe na lokalnym targu rolnym, Sharon Palmer, MSFS, RDN

Redakcja "2000kcal"